Ćwiczenia online
Zadanie CKE dostosowane do pracy online

Sprawdzian: 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 j.ang.

Tekst do zadań 1-6

SŁOŃ I INNE MĄDRALE

Najnowsze badania naukowe pokazują, że słonie wraz z szympansami i delfinami należą do pierwszej ligi najinteligentniejszych stworzeń. W ogrodzie zoologicznym w Waszyngtonie badacze obserwowali słonia o imieniu Kandula. Pod sufitem słoniarni zawiesili pyszny owoc na tyle wysoko, by zwierzę nie mogło strącić go trąbą. Początkowo słoń próbował podskoczyć do smakołyku – wciąż jednak nie był w stanie go dosięgnąć. Wtedy przyciągnął z kąta pojemnik, przekręcił go do góry dnem i stanął na nim jak na stołku, dzięki czemu z łatwością sięgnął trąbą po owoc. Eksperyment powtarzano w różnych wariantach. Słoń zawsze radził sobie celująco – raz stanął na starej oponie, innym razem ustawił wieżę z drewnianych skrzynek i wdrapał się na nie. Amerykańskich badaczy zaskoczyło to, że Kandula nie uczył się metodą prób i błędów, ale od razu znajdował właściwe rozwiązanie.

– Słonie potrafią ze sobą współpracować, bo odgadują myśli i pragnienia innych słoni – mówi dr Andrzej Kruszewicz, dyrektor ogrodu zoologicznego w Warszawie. Zawiązują przyjaźnie na całe życie. Rozpoznają też swoje odbicie w lustrze. To dzięki świadomości własnego „ja” potrafią dostroić się do uczuć i zachowań innych członków stada. Mają doskonałą pamięć. Latami pamiętają wszystkie doznane krzywdy i mogą się zemścić, gdy nadarzy się ku temu okazja. Na przykład już z daleka rozpoznają weterynarza, który kiedyś strzelał do nich środkami nasennymi. Na jego widok trąbią ze zdenerwowania. No i potrafią liczyć. Z 90-procentową skutecznością wybierają wiadro z większą liczbą jabłek.

Według uczonych zdolność liczenia pomaga zwierzętom poruszać się w stadzie i nikogo po drodze nie zgubić.

Słonie opracowały również skomplikowany sposób porozumiewania się oparty na infradźwiękach1. Mają też szósty zmysł, który naukowcy nazywają słuchem sejsmicznym2. Po rodzaju wibracji, które odbierają podeszwami potężnych nóg, rozpoznają, czy nadchodzi przyjaciel czy wróg, np. lew lub hiena zagrażające młodym.

Na podstawie: Magdalena Frender-Majewska, Słoń i inne mądrale, „Newsweek”, nr 38/2011.

1 Infradźwięki – dźwięki niesłyszalne dla człowieka.
2 Sejsmiczny – dotyczący drgań i ruchów skorupy ziemskiej.

Zadanie 1. (0–1) Dokończ zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
W tekście SŁOŃ I INNE MĄDRALE jest najwięcej informacji o

A. zachowaniach i cechach słoni ujawniających ich inteligencję.
B. reakcjach słoni na zagrożenie ze strony drapieżników.
C. warunkach życia słoni w ogrodach zoologicznych.
D. sposobach porozumiewania się słoni z ludźmi.

This movie requires Flash Player 9

Zadanie 2. (0–1) Dokończ zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Eksperyment w waszyngtońskim zoo udowodnił, że słoń Kandula potrafił

A. komunikować się ze swoimi opiekunami.
B. rozpoznawać innych przedstawicieli stada.
C. znajdować sposób pokonywania trudności.
D. porównywać liczbę i wielkość różnych obiektów.

This movie requires Flash Player 9

Zadanie 3. (0–1) Dokończ zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Słonie tym różnią się od ludzi, że potrafią

A. rozpoznać zagrożenie po drganiach ziemi.
B. współdziałać z innymi członkami grupy.
C. pomścić doznane krzywdy.
D. wyrażać swoje emocje.

This movie requires Flash Player 9

Zadanie 4. (0–1) Dokończ zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Wypowiedź dyrektora warszawskiego ogrodu zoologicznego została przytoczona w celu

A. zachęcenia czytelników do odwiedzenia zoo.
B. podważenia wyniku amerykańskiego eksperymentu.
C. uzupełnienia informacji dotyczących zachowań słoni.
D. przedstawienia czytelnikom groźnych zachowań słoni.

This movie requires Flash Player 9

Zadanie 5. (0–1) Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie – 1 albo 2. Tytuł artykułu można objaśnić na podstawie

spr_2015_5

A. (A.1)    B. (A.2)    C. (B.1)    D. (B.2)

This movie requires Flash Player 9

Zadanie 6. (0–2) Dokończ zdania. Wybierz poprawne uzupełnienie luk 6.1. i 6.2.

Funkcję podmiotu w zdaniu “Słoń sięgnął trąbą po owoc” pełni wyraz 6.1. _____. Rzeczownik “owoc” występuje w tym zdaniu w 6.2. _____.

6.1.

A. owoc     B. trąbą     C. słoń

This movie requires Flash Player 9

6.2.

A. mianowniku     B. bierniku     C. narzędniku

This movie requires Flash Player 9